1Η ΕΙΔΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                                Βόλος, 13 – 2 – 2014
ΝΟΜΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ                                Αρ. πρωτ. : 17216
ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ  
   
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

Προς:

 

Τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής

 

Διαβούλευσης

 

(όπως πίνακας αποδεκτών)

 

 

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Σας προσκαλούμε να παρευρεθείτε στην 1η ΕΙΔΙΚΗ δημόσια συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης έτους 2014, σύμφωνα με το άρθρο 76, παρ. 3 του Ν. 3852/2010, που θα πραγματοποιηθεί, την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014 και ώρα 13:00, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, στο Δημαρχείο Βόλου, με θέμα:

«Η Καθαριότητα  και η Ανακύκλωση στο Δήμο Βόλου,

το σήμερα και το αύριο»

Στις συνθήκες της βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, οι δήμοι, ως το πιο κοντινό στους πολίτες επίπεδο διακυβέρνησης, αποτελούν το βασικό στήριγμά τους, προκειμένου να περιοριστούν, όσο είναι δυνατό, οι οδυνηρές της συνέπειες και να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη στη μεταμνημονιακή εποχή.

Ο Δήμος Βόλου, στη νέα πραγματικότητα που δημιουργήθηκε με τον «Καλλικράτη», κατόρθωσε, μέσα από τεράστιες δυσκολίες (δραματική περικοπή πόρων, δυσβάσταχτα κληρονομημένα οικονομικά βάρη, νέο ασφυκτικό θεσμικό πλαίσιο, λειτουργική ενοποίηση των εννέα πρώην ΟΤΑ, εργασιακές ανατροπές)  να σταθεί όρθιος, χωρίς να στερηθούν οι δημότες ούτε μία μέρα τις υπηρεσίες του. Κατόρθωσε, επίσης, να στηρίζει έμπρακτα τους δημότες του, να επενδύει με επιμονή στην ποιότητα ζωής, να προωθεί με σχέδιο τη βιώσιμη ανάπτυξη και να θεμελιώνει στέρεα την προοπτική του. Και το κυριότερο, κατόρθωσε, με συνεχή και συνεπή προσπάθεια, δουλεύοντας με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, να κερδίζει κάθε μέρα την εμπιστοσύνη του πολίτη.

Επιδιώκοντας να ενθαρρύνουμε  νέες μορφές συμμετοχής των δημοτών στα δημοτικά πράγματα, είμαστε ένας από τους ελάχιστους δήμους της χώρας –αν όχι ο μοναδικός- που προσπαθούμε να αναβαθμίσουμε το ρόλο της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης. Η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, που προβλέπεται από το νόμο του «Καλλικράτη», αποτελεί ένα σημαντικό όργανο για τη λειτουργία του Δήμου, καθώς δίνει θεσμική υπόσταση στον κοινωνικό διάλογο και διασφαλίζει την ενεργό συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων για το μέλλον της πόλης. Ωστόσο εμείς δεν μένουμε στις τυπικές αρμοδιότητες που δίνει ο νόμος στη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, αλλά επιδιώκουμε να εξελιχθεί σε εργαλείο ενότητας και ουσιαστικής παρέμβασης της τοπικής κοινωνίας σε μείζονα τοπικά θέματα. Το πρώτο βήμα έγινε στην ιδιαίτερα σημαντική συνεδρίαση της Επιτροπής για τα φαινόμενα της βίας και της ανομίας, για να ακολουθήσουν οι εξαιρετικά επιτυχημένες συνεδριάσεις για τη συγκρότηση του Τοπικού Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και για τα θέματα του νερού και της αποχέτευσης. Όπως είχαμε δεσμευτεί, η επόμενη ειδική συνεδρίαση θα αφορούσε το κορυφαίο, ίσως, θέμα της καθημερινότητας όλων μας, την καθαριότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, σας καλούμε στην ειδική συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014, στις 13:00, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, προκειμένου να γίνει, για πρώτη φορά, μία όσο το δυνατόν ολοκληρωμένη παρουσίαση του έργου της Υπηρεσίας Καθαριότητας του Δήμου και συζήτηση για το παρόν και το μέλλον της.

Η Διεύθυνση Καθαριότητας και Ανακύκλωσης είναι μια μάχιμη δημοτική Υπηρεσία και η πιο κοντινή στους πολίτες, καθώς η λειτουργία της επηρεάζει άμεσα και καθοριστικά την καθημερινότητα και την ποιότητα της ζωής τους. Το προσωπικό της δίνει καθημερινά με συνέπεια τη μάχη, μέσα σε μεγάλες αντιξοότητες, για να μπορέσει να ανταποκριθεί με επάρκεια στις υποχρεώσεις της και τις ανάγκες των δημοτών.

Αν και πρόκειται για πολύ νευραλγική υπηρεσία, οι αρμοδιότητες της οποίας βρίσκονται στον πυρήνα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν έχει γίνει ποτέ ως τώρα  μία ολοκληρωμένη και σοβαρή συζήτηση για το τι είναι τελικά η δημοτική Υπηρεσία Καθαριότητας, ποιο το έργο της και  ποια η προσφορά της στο κοινωνικό σύνολο. Κυριαρχεί μία ασαφής εικόνα για τη λειτουργία της, δημοσιοποιούνται αποσπασματικά πληροφορίες για τη δράση της, γίνονται με απίστευτη ευκολία ισοπεδωτικές αναφορές, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση που δε βοηθά τους δημότες να διαμορφώσουν ολοκληρωμένη άποψη για το έργο της και το εύρος των αρμοδιοτήτων της. Έτσι, η βασική της αποστολή που είναι η αποκομιδή των απορριμμάτων, θεωρείται – λανθασμένα -  ως αυτονόητη και όχι ιδιαιτέρων απαιτήσεων, οι όροι και οι συνθήκες δραστηριότητας της Υπηρεσίας και ο βαθμός της επιχειρησιακής της ικανότητας σε σχέση με τον αριθμό του προσωπικού της και την ποιότητα του εξοπλισμού της δεν είναι ευρέως γνωστοί, όπως επίσης οι δυνατότητες και οι αδυναμίες της, οι υποχρεώσεις των δημοτών κ.ά.. Ως αποτέλεσμα συμβαίνει να ακούγονται συχνά αυθαίρετες απόψεις για το βαθμό αποτελεσματικότητάς της, να διατυπώνονται παράπονα, άλλοτε δικαιολογημένα και άλλοτε όχι, για την απόδοσή της και να εκφράζονται αστήρικτες θέσεις για το ύψος των ανταποδοτικών τελών.

Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία της οικονομικής κρίσης, οπότε οι σταθερές στη ζωή των πολιτών έχουν ανατραπεί και η λειτουργία των δήμων έχει υποστεί μεγάλες αλλαγές, ενώ και το μέλλον κάθε άλλο παρά ευοίωνο προδιαγράφεται, είναι ο κατάλληλος χρόνος για μία υπεύθυνη συζήτηση  σε σχέση  με το πώς έχει διαμορφωθεί η καθαριότητα της μείζονος πόλης μας στη νέα πραγματικότητα του «Καλλικράτη» και πώς θέλουμε και πώς μπορεί να λειτουργήσει η Υπηρεσία με καλύτερες συνθήκες, στο μέλλον. Γι’ αυτό το λόγο, η συνεδρίαση είναι ανοιχτή και σε όποιον άλλο φορέα ή πολίτη επιθυμεί να συμμετάσχει.

Μετά τη δύσκολη μάχη που έδωσε η Υπηρεσία την πρώτη διετία του νέου Δήμου Βόλου, και καθώς, αφενός ο κύκλος εργασιών συνεχώς αυξανόταν, αφετέρου τα προβλήματα, λόγω των γενικότερων συνθηκών, οξύνονταν, κρίθηκε επιβεβλημένη η εις βάθος εσωτερική της αναδιάρθρωση, η οποία πραγματοποιήθηκε το 2013. Στόχος, η  συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας της, η αποφυγή του κινδύνου να βρεθεί σε αδιέξοδο (ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, χωρίς συμβασιούχους και με αυξημένες εποχιακά ανάγκες και αρμοδιότητες), η επίτευξη οικονομιών κλίμακας και η μεγαλύτερη δυνατή ανταποδοτικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους δημότες.

Η αναδιοργάνωση πραγματοποιήθηκε σε όλους τους τομείς -διοικητικοοικονομικό, επιχειρησιακό- με γνώμονα, στο μέτρο του δυνατού, την ενιαιοποίηση – ομογενοποίηση της λειτουργίας της Υπηρεσίας σε όλες τις δημοτικές ενότητες του Δήμου. Με την αναδιοργάνωση αυτή έγιναν σημαντικά βήματα προόδου και διασφαλίστηκε, μέχρι σήμερα, παρά τις δυσκολίες και τις αδυναμίες, η ομαλή λειτουργία της Υπηρεσίας και η αποτελεσματική προσφορά υπηρεσιών.

Παράλληλα, με συστηματική δουλειά, με τις δικές μας δυνάμεις και σε συνεργασία της Υπηρεσίας Καθαριότητας με στελέχη άλλων Υπηρεσιών του Δήμου, εκπονήθηκαν, για πρώτη φορά, δύο (2) μελέτες, από τις οποίες η μία αφορά την οργάνωση και λειτουργία του συστήματος συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων και η δεύτερη τα οικονομικά δεδομένα της λειτουργίας της Υπηρεσίας.

Ο σκοπός ήταν η όσο το δυνατόν πιο πλήρης αποτύπωση των στοιχείων της παραγωγικής και οικονομικής λειτουργίας όλων των οργανικών μονάδων της Υπηρεσίας Καθαριότητας, με στόχους τη βέλτιστη αξιοποίηση του πάγιου και ανθρώπινου κεφαλαίου, τη βελτίωση των ακολουθούμενων διαδικασιών, την εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την οικονομική κατάσταση και τη βιωσιμότητα της Υπηρεσίας, καθώς και τη διατύπωση προτάσεων για τη δυνητική, μελλοντικά, αύξηση των πόρων της.

Η πρώτη μελέτη αξιοποιείται και για την υλοποίηση ενός επιπλέον στόχου: έχει ήδη αποσταλεί στην αρμόδια Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, για την έκδοση άδειας συλλογής και μεταφοράς μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων από το Δήμο Βόλου –μία θεσμική υποχρέωση που ελάχιστοι δήμοι μέχρι σήμερα έχουν εκπληρώσει.

Σε κάθε περίπτωση, με κριτήριο αξιολόγησης το βαθμό ωφέλειας των δημοτών –διότι αυτό που πρωτίστως ενδιαφέρει τους δημότες, είναι η σχέση κόστους – αποτελέσματος στην άσκηση της δραστηριότητας- αποτελεί βασική πεποίθησή μας, χωρίς να παραβλέπουμε τις όποιες αδυναμίες, ότι η δημοτική Υπηρεσία Καθαριότητας επιτελεί μεγάλου εύρους κοινωνικό έργο, στη δύσκολη δε περίοδο που διανύουμε, θα πρέπει να έχει τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας για τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το υλικό που έχει συγκεντρωθεί από τη σημαντική εργασία που έγινε στην Υπηρεσία, πιστεύουμε ότι μπορεί να αποτελέσει αξιόπιστη βάση δημόσιας συζήτησης, για τη διαμόρφωση καλύτερων προοπτικών λειτουργίας της, ώστε να ανταποκρίνεται στις δικαιολογημένες απαιτήσεις της τοπικής κοινωνίας.

Η καθαριότητα και η λειτουργία της αρμόδιας Υπηρεσίας είναι ένα θέμα μείζονος σημασίας για το Δήμο, πρωτίστως όμως για τους δημότες του, που είναι οι αποδέκτες της δράσης της, αλλά και αυτοί που συντηρούν την ύπαρξή της και επομένως έχουν ουσιαστικό λόγο στη λειτουργία της.

 

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ

ΠΑΝΟΣ ΤΡ. ΣΚΟΤΙΝΙΩΤΗΣ

 

 

Κατηγορία Συνεδρίασης: 
Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης
Αριθμός Συνεδρίασης: 
1
Ημερομηνία Συνεδρίασης: 
Τρίτη, 25 Φεβρουάριος, 2014